Uitkomsten lezersonderzoek magazine Medisch Specialist

Het magazine Medisch Specialist, dat vier keer per jaar wordt uitgegeven door de Federatie Medisch Specialisten heeft begin dit jaar een lezersonderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in het bereik en de waardering van het blad. Alle aios en medisch specialisten werkzaam in Nederland, ontvangen het magazine thuis.  De totale oplage is 30.000 stuks. Het doel van het onderzoek was meer inzicht krijgen in het bereik en de waardering van het magazine. Draagt het magazine voldoende bij aan de herkenbaarheid van de Federatie? Hoe kunnen we het magazine optimaliseren?  

Aan het onderzoek hebben 1469 medisch specialisten en aios deelgenomen, waarvan 1433 medisch specialisten en 36 aios. Het onderzoek werd uitgevoerd door Mediatest.

Opvallende resultaten uit het onderzoek:

  • Het magazine is zeer goed bekend bij de achterban (97%).
  • De Federatie Medisch Specialisten wordt goed herkend als afzender (88%).
  • Driekwart van de respondenten leest het magazine.
  • 74% van de respondenten leest het magazine op papier, slechts 2% leest het alleen online.
  • De helft van de lezers leest minimaal een kwart van het magazine, en 23% leest minimaal de helft.
  • Veel lezers geven aan vaker specialisme-overstijgende artikelen te willen zien in het magazine (61%).
  • Een meerderheid wil meer informatie over de activiteiten van de Federatie (58%) en artikelen over maatschappelijke kwesties (54%).
  • De voornaamste reden om het magazine niet te lezen, genoemd door 24% van de respondenten, is tijdgebrek.
  • 238 medisch specialisten hebben zich aangemeld voor een panel dat maximaal vier keer per jaar bevraagd zal worden over de communicatie van de Federatie.

Het onderzoek heeft waardevolle inzichten opgeleverd die de Federatie ondersteunt bij het optimaliseren van het magazine.

Voor meer gedetailleerde informatie en specifieke cijfers, bekijk het rapport van Mediatest